dinsdag 22 april 2014

Willekeurig

Wie nieuwssites opent, kan niet om Ajaxsupporters heen. Als eerste stuitte ik op een reactie van de fanclub, die het willekeurig vindt, dat de 400 supporters, die in het vak stonden waaruit op Eerste Paasdag tijdens de KNVB-bekerfinale vuurwerk is gegooid, niet naar de wedstrijd tegen Heracles mogen, die voor aanstaande zondag gepland staat.
Aansluitend las ik een artikel over € 60.000,00 schade die Ajaxsupporters hebben aangericht tijdens de bekerfinale. Dan gaat het niet slechts over de stickers die geplakt zijn en waar onder andere opstaat "020 overal de baas". Het gaat wel over het vele dat vernield is. Kranen, deuren en wanden.
Het is allemaal te triest voor woorden. Al was dit voor mij geen reden om er iets over te schrijven. Totdat ik een video zag die gemaakt is vanuit het desbetreffende supportersvak. 
Naast het vandalisme was er nog iets waar ik van schrok. De spreekkoren. Wat aan het begin te horen is, telt niet mee. Wanneer 'Amsterdammers' tegen 'Zwollenaren' 'boeren' roepen, dan lig ik daar niet wakker van. Maar daarna volgt andere taal. Te horen valt, dat er gescandeerd wordt: "Aboutaleb, de joden komen er aan".
Er is terecht veel kritiek wanneer richting supporters van Ajax geroepen wordt: "De joden aan het gas". De associatie met de Tweede Wereldoorlog is vreselijk. Wie ook maar iets weet van wat joden gedurende 1939-1945 hebben moeten mee maken, die zegt zoiets niet. Ook niet tegen supporters van een club die zich associĆ«ren met joden. 

Maar dit associƫren gaat mij wel te ver. Wanneer ik de beelden en de gescandeerde woorden samenvoeg, dan roept dit bij mij het idee op antisemitisme. Niet van mij, maar van de Ajax-supporters. Zij geven de indrukking, dat joden gewelddadig zijn en vernielzuchtig en dat Aboutaleb, en in de burgemeester heel Rotterdam, voor hen moet vrezen.

Is dit wat we anno 2014 willen? Is dit de manier om jezelf boven een ander te verheffen. Voetbal moet op het veld gewonnen worden. Supporters hebben hun club aan te moedigen. Laten we daar eens mee beginnen en onthouden dat aanmoedigen niet betekent iemand of iets kapot te maken.
De KNVB en Ajax zelf gaan over strafmaatregelen tegen vandalen. Daarbij geldt dat wie niet wil horen, maar moet voelen. Dit is niet willekeurig, maar gevolg van eigen handelen en dan valt er niets te vieren.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten