maandag 30 juni 2014

Een beeld in Rio de Janeiro

Wie als dessert eens wat anders op tafel wil dan yoghurt of vanille vla, kan tegenwoordig oranje vla kopen. Een product van Campina. Wanneer het pak op tafel staat valt op dat het een WK-actie is. De officiƫle benaming is ' Wij houden van Oranje vla'. Wat ook opvalt op het pak is de afbeelding van het beeld dat hoog boven Rio de Janeiro uitsteekt.

Hetzelfde beeld komen we ook tegen bij Studio Brasil. Het programma van de NOS dat het FIFA wereldkampioenschap verslaat. Hier is het hoofd wel vervangen door het hoofd van bondscoach Van Gaal.

Dat Campina en Studio Brasil dit beeld een plek hebben gegeven op het pak Oranje vla en in de studie is niet vreemd. Het beeld is de aandachtstrekker van de stad Rio de Janeiro. Maar wat is het eigenlijk voor een beeld? Wanneer we ons dit afvragen, kunnen we een theoretisch antwoord geven, maar het kan ook persoonlijk benaderd worden. Wat zegt dit beeld bijvoorbeeld tegen de voetbalsupporters die in Braziliƫ bijeengekomen zijn voor het WK-voetbal? Wat wordt de wereld met dit beeld gezegd? Wat zegt het jou?



Eerst toch even een paar feiten. Het beeld dat 38 meter hoog is, draagt de naam Cristo Redentor. Het staat sinds 12 oktober 1931 op de berg Corcovado in de wijk Alto Da Boa Vista. De naam Christo Redentor is Portugees voor Christus de Verlosser. Het verwijst naar Jezus Christus. De persoon die binnen het christelijke geloof aanbeden wordt als de Zoon van God en als de Redder van iedereen die in Hem gelooft. Deze verlossing heeft Hij bewerkt door Zijn leven op te offeren. Onschuldig heeft hij de doodstraf gekregen en is Hij aan een kruis gehangen. Daar stierf Hij. Binnen het christelijke geloof is er de belijdenis dat Hij aan het kruis de straf voor de zonden droeg. Wie in Hem gelooft, zal zelf de straf voor gedane zonden niet meer hoeven te dragen, omdat Jezus Christus dat gedaan heeft. Zo is er vergeving van zonden door Hem.

Alleen niet alleen vergeving van zonden. Na zijn kruising en sterven is Hij begraven, maar op de derde dag bleek het graf leeg te zijn. Dit terwijl er wachtposten bij het graf stonden. De christelijke belijdenis leert, dat Hij opgestaan is uit de dood en leeft. Dit betekent voor hen die in hem geloven, dat er niet alleen vergeving van zonden mogelijk is, maar ook dat de dood niet het einde is. Jezus Christus heeft door Zijn opstanding de dood overwonnen. Wie in Hem gelooft, zal lichamelijk nog wel sterven, maar de ziel zal voor eeuwig behouden zijn.





Maar wat zegt dit tegen voetbalsupporters en tegen jou? Wie naar het beeld kijkt ziet dat de armen wijd open gespreid zijn. Het lijkt op een gebaar waarbij de Heere Jezus iedereen nodigt om tot Hem te komen. Dan niet zo zeer door naar het beeld te gaan, maar door in gebed met Hem te spreken en te vragen of Hij verlossing wil geven. Het idee om te vragen om verlossing is niet iets vanzelfsprekends. Waarom zou je dat vragen? Laat ik dit uitleggen aan de hand van de wedstrijd Nederland-Mexico.

Met nog minder dan een kwartier op de klok staat het Nederlands elftal met 1-0 achter. Wanneer er geen verandering in de score komt, dan ligt Nederland er uit en is de weg naar de WK-finale in Rio de Janeiro afgesloten. Er was dus iemand nodig om verandering in de situatie te brengen. Bondscoach Louis van Gaal wisselde Robin van Persie voor Klaas-Jan Huntelaar. Een goudenwissel. Want Huntelaar gaf de voorzet voor de 1-1 in de 88ste minuut en benutte een strafschop in de 94ste minuut. Hij bracht verlossing voor het Nederlands elftal.

Dit zouden we kunnen vergelijken met het menselijk leven. Er is een belofte van een eeuwig leven in de hemel. In Gods Koninkrijk. Alleen dit is alleen te bereiken voor hen die zonder zonde hebben geleefd. Wie zonde gedaan heeft zal dit Koninkrijk niet kunnen bereiken. Wat dit betreft, staat het er voor ieder mens slecht voor. Wij hebben alle maal gezondigd en moeten op grond daarvan het leven in Gods Koninkrijk missen. Maar dan wordt Jezus door de Heere God in de wereld gezonden. Door Zijn sterven aan het kruis en Zijn overwinning op de dood brengt Hij verlossing. 
Het gebaar dat dit Christusbeeld toont is trouwens nog rijker. Het is ten diepste een gebaar van zegen. Jezus nodigt ons om tot Hem te komen, omdat Hij ons wil zegenen. Zegenen wil zeggen dat Hij het goede wil geven. Wat dit goede dan is. Misschien hoop je dat dit het winnen van de WK-finale is, maar dat is het niet. Eerder is al de vergeving van zonden en het leven in Gods Koninkrijk genoemd. Maar Hij wil ook kracht en troost voor het leven van iedere dag geven. Hij wil in feite alles geven wat een mens, die in Hem gelooft, nodig heeft op weg naar Zijn Koninkrijk. Dit laatste is belangrijk om te onthouden. Hij wil ons leven niet zegenen met zaken die we willen of denken nodig te hebben. Hij geeft wat echt nodig is om de weg naar Gods Koninkrijk tot het einde toe te lopen. Hij wil ons geloof geven in Hem en de kracht door de Heilige Geest.



Wat vraagt dit nu van ons. Laten we voor een antwoord op die vraag nog weer eens teruggaan naar de wedstrijd Nederland-Mexico. Na de wedstrijd werd Huntelaar bejubeld vanwege de assist en de goed genomen strafschop. Dit wordt ook van ons gevraagd als het om Jezus gaat. Willen wij Hem prijzen om wat Hij gedaan heeft. Waarbij Hij eigenlijk niet met Huntelaar te vergelijken is, want wat Jezus gedaan heeft is zoveel meer dan wat Huntelaar gedaan heeft. Huntelaar zorgde er voor dat Nederland door is naar de kwartfinales, maar de finale is nog niet bereikt. Daarbij kostte het Huntelaar niet veel. Dit in tegenstelling tot Jezus. Het kostte Hem Zijn leven en daarbij heeft Hij wel definitief de weg geopend naar de hemel, naar het Koninkrijk van God.

De vraag is dus aan iedereen die het beeld Cristo Redentor ziet, of hij Jezus hierom willen prijzen en daarmee gelooft dat Hij daadwerkelijk verlossing heeft gebracht door voor jouw zonden te sterven en de dood te overwinnen. Wat is jouw antwoord?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen