zaterdag 7 februari 2015

Het einde van de sociale media

Hoe reëel kan een luchtbel zijn? Heel reëel wanneer we kijken naar de sociale media. Het leek de werkelijkheid voorgoed veranderd te hebben. Een wereld zonder sociale media zou niet meer mogelijk zijn. Alles en dan ook alles moest aangepast worden aan een leven met sociale media. Maar de luchtbel is bijna geknapt en het einde daar.


Onlangs bleek dat jongeren massaal Facebook en Twitter verlaten. Het is een trend die in de Verenigde Staten al langer aan de gang was. Jongeren doen nog wel aan Instagram en gebruiken Whatsapp volop, maar Facebook is over. Het account wordt alleen gebruikt om in te loggen bij een spel of iets dergelijks.


Op Twitter kwamen we de jongeren al niet veel tegen. Ze waren daar ondervertegenwoordigd. Twitter wordt vooral benut door de media en door mensen die iets met media hebben. Mogelijk is Twitter dan ook zwaar overschat. Hoewel het zijn nut ook wel heeft bewezen.


Op Facebook treffen we in ieder geval de jongeren steeds minder aan en wie goed op let ziet dat Facebook steeds meer gaat lijken op Hyves in de laatste dagen. Hyves werd volop benut door kinderen en jongeren. Ouders en vooral moeders vonden het mooi om via hun Hyves-account contact te maken met hun kroost. De jongeren die een eigen plek wilden, stelden dit niet zo op prijs en verlieten Hyves. In hun kielzog de kinderen, zodat de moeders bleven. Dezelfde bevolking komen we nu tegen op Facebook. Het is vooral te herkennen aan de deel & like-acties. Facebook krijgt dus ouderdomsverschijnselen. Het zal niet lang meer duren of Facebook ligt naast Hyves in het digitale museum.

Lang is gedacht dat Facebook opgevolgd zou worden door iets anders. Er was Pheed. Er is Ello en qebbel. Maar er komt niets voor Facebook in de plaats. Het einde is daar voor dit soort sociale media. Whatsapp is in de plaats gekomen van smsen en zal (voorlopig) blijven, maat verder niets. Hoogstens wachten we op een nieuwe luchtbel.


Die luchtbel zal er vast aankomen en zal vermoedelijk ook digitaal zijn. Want dat is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Maar geen sociale media meer zoals we dit het afgelopen decennium gekend hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen