donderdag 12 maart 2015

Triest Joods leven

Opperrabijn Binyomin Jacobs heeft helemaal gelijk wanneer hij donderdag 12 maart bij EenVandaag zegt: Triest dat je in NL beveiligd moet worden." Dit is zeker triest. Er zou geen angst moeten zijn voor de eigen veiligheid om het enkele feit van het Jood-zijn. Het is helemaal triest wanneer we het opkomend antisemitisme zien in het licht van de holocaust. Heeft Europa dan niets geleerd van wat er gebeurd is in Auschwitz en op vele andere plaatsen?

Op 17 februari zei vicepremier Lodewijk Asscher: "Er is geen Nederland denkbaar zonder Nederlandse Joden. Onze geschiedenis is verbonden, onze toekomst zal dat ook zijn." Het zijn woorden die ik gelijk zou willen onderstrepen. Het antisemitisme mag er niet voor zorgen dat het Joodse leven in Nederland en in Europa verdwijnt. 

Asscher zei deze woorden als reactie op de Israëlische premier Netanyahu, die Joden in Europa heeft opgeroepen om naar Israël te komen. Zoals gezegd wil ik de woorden van Asscher hartelijk onderstrepen. Tegelijk kwam ik er ook over na te denken. De eerste gedachten waren eenvoudig. Antisemitisme is verkeerd en iedere Jood moet in Nederland zonder angst kunnen leven. Maar mijn gedachten gingen verder en kwamen uit bij de volgende veronderstelling. Stel dat het de wil van God is, dat de Joden in Europa naar Israël emigreren. Mogen wij ze dan tegenhouden? Kan het zijn dat God het antisemitisme gebruikt om de Joden terug te laten keren naar het land dat Hij aan Abraham, Izak en Jakob beloofd heeft? Hiermee zeg ik niet dat antisemitisme goed is of dat God het laat plaatsvinden. Wat ik bedoel is dat God het antisemitisme ten goede keert, omdat het naar Zijn wil is dat de Joden in Europa naar Israël gaan. 

Wel bots ik hierbij tegen de volgende vraag aan. Hoe zit het met de Joden in Amerika? Want dan zou het ook de bedoeling zijn dat zij emigreren. Maar nergens lees ik dat Joden in Amerika het moeilijk hebben. Al zijn er wel Joden die vanuit Noord-Amerika emigreren en het aantal Joden dat vanuit Latijns-Amerika naar Israël is gegaan is in 2013 gestegen met 34%.

Wanneer het Gods wil is, dat de Joden teruggaan naar Israël, dan ben ik de laatste die ze tegen wil houden. Tegelijk hoop ik dat Nederlanders en alle Europeanen inzien dat antisemitisme meer dan verkeerd is. Ik hoop dat de lessen over de holocaust op scholen plaats blijven vinden. Ondanks de problemen die leraren en gastsprekers ondervinden. Deze geschiedenis mag niet onderbelicht blijven of zelfs achterwege blijven. Tegelijk zijn de huidige problemen over het lesgeven op scholen over de Jodenvervolging niet nieuw. Elsevier meldt in april 2010 dat Moslimleerlingen moeite hebben met Holocaust-les. Terwijl het Parool al in oktober 2003 schrijft dat lessen over de holocaust verstoord worden. Er is dus al een generatie opgegroeid met geen of weinig kennis van de Jodenvervolging. Dit maakt alles zoveel triester.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen